Standardy Ochrony Małoletnich w Gabinecie Psychologicznym Magdalena Wolska

Standardy Ochrony Małoletnich są elementem systemowego podejścia do ochrony dzieci przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw. Mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa, oraz wsparcia małoletnich Klientów korzystających z usług gabinetu psychologicznego.

Cele Standardów Ochrony Małoletnich

· Zapewnienie wszystkim dzieciom ochrony przed krzywdzeniem i ustalenie procedur udzielania im wsparcia.

· Zapewnienie dzieciom oraz ich rodzicom lub opiekunom niezbędnych informacji na temat zasad obowiązujących w gabinecie oraz możliwości uzyskania wsparcia w sytuacji podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia.

· Zwiększenie świadomości o zagrożeniach związanych z przemocą wobec dzieci.

Zasady bezpiecznych relacji psycholog–dziecko

· Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych w gabinecie psychologicznym jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.

· Psycholog traktuje dziecko podmiotowo. Oznacza to: prawo do bycia wysłuchanym, do traktowania z szacunkiem i zrozumieniem, oraz o ile to możliwe i bezpieczne- prawo do uwzględniania potrzeb dziecka.

· Psycholog ma zakaz stosowania przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie, zakaz nawiązywania jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym, zasady realizowania kontaktu z dziećmi w godzinach pracy, za pomocą kanałów służbowych i w celach związanych z udzielaniem świadczeń terapeutycznych.

· Zasady bezpiecznych relacji psychologa z dziećmi uwzględniają sytuację dzieci małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami.

Prawo do poufności

· Psychologa obowiązuje tajemnica zawodowa oznaczająca obowiązek nieujawniania informacji jakie przekazuje Klient. Wyjątek stanowią sytuacje zagrożenia życia lub zdrowia. Z obowiązku tajemnicy zawodowej Psychologa może zwolnić sąd lub prokurator.

· Psycholog ma obowiązek wyjaśnić dziecku przyczyny odstąpienia od prawa do poufności

Procedury interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dziecka

· Celem interwencji jest zatrzymanie krzywdzenia dziecka i zapewnienie mu bezpieczeństwa.

· W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu z uwagi na stosowanie wobec niego przemocy domowej, psycholog ma obowiązek niezwłocznie poinformować Policję i pogotowie, jeśli to konieczne, dzwoniąc pod numer 112.

· W przypadku, gdy zachowanie wobec dziecka stanowi przemoc domową psycholog ma obowiązek przesłania formularza „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego właściwego ze względu na zamieszkanie osoby doznającej przemocy domowej w terminie 5 dni,

· W przypadku, gdy dziecko doświadcza np. zaniedbania lub relacje w rodzinie są w inny sposób nieprawidłowe (np. rodzice są niewydolni wychowawczo) – psycholog ma obowiązek wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny

· W przypadku gdy dziecko doświadcza przemocy ze strony innych osób w zależności od stopnia krzywdzenia, psycholog ma obowiązek reagować zgodnie z poprzednimi punktami oraz powiadomić opiekunów prawnych o sytuacji i postępowaniu.

Plan wsparcia dziecka

· Wobec dziecka, które doświadczyło krzywdzenia psycholog opracowuje plan wsparcia

· Plan wsparcia powinien uwzględniać indywidualną sytuację dziecka, m.in. jego wiek, samopoczucie/obrażenia, charakter zdarzenia do jakiego doszło, sytuację rodzinną i zawierać wskazania dotyczące podjęcia przez psychologa działań, których celem jest zapewnienie dziecku bezpieczeństwa i poprawa jego dobrostanu, określenie źródła zagrożenia/krzywdzenia; skierowanie dziecka i/lub jego opiekunów do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

· Plan wsparcia powinien być opracowany w porozumieniu z opiekunami dziecka. W przypadku, gdy opiekun jest osobą krzywdzącą dziecko, wówczas plan należy opracować w porozumieniu z rodzicem niekrzywdzącym lub inną osobą bliską wskazaną przez dziecko.

Ważne telefony:

· 112- numer alarmowy

· 116 111 – Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży (całodobowy, 7 dni w tygodniu)

· 800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka (całodobowy, 7 dni w tygodniu)